Ibland kan det ta tid för ett e-postmeddelande att nå sin mottagare. Tyvärr kan det bero på många olika faktorer och flera av dom kan vi ej göra något åt:

  • sändande mailserver
  • mottagande mailserver
  • spamfilter som t.ex ”Greylisting”
  • kommunikationen mellan Internetleverantörerna
  • e-postprogrammet Microsoft Outlook

Som tur är får man ibland ett meddelande som kan se ut enligt nedan:

***

Leveransen till följande mottagare eller grupper är försenad:

Det här meddelande har inte levererats än. Fler försök att leverera kommer att göras.

Servern kommer att försöka leverera meddelandet inom x dagar, x timmar och x minuter. Du meddelas om meddelandet inte har kunnat levereras inom den tiden.

***

I detta fall så är det bara vänta eller prova skicka samma e-postmeddelande igen lite senare.

Fastnar man i ett spamfilter så är det bara att vänta, normal tid för just ”Greylisting” som vi använder oss av som standard är 15-60 minuter innan meddelandet kommer fram om det är första gången avsändaren skickar e-post till mottagaren (hos oss).

Om meddelandet inte alls kommer fram kan vi kolla i loggen vad som hänt. Ibland måste man kontakta ansvarig för mottagarens mailserver för att komma vidare.

Börja med att kontakta oss om du vill veta vad som hänt med ett e-postmeddelande om det ännu inte kommit fram.