Fråga:
Jag kan inte ta emot e-post men jag kan skicka, vad där fel?
Svar:
Kolla att ditt utrymme på webbmailen så att det inte är fullt. Det gör du inloggad som administratör eller användare. Om du använder ett e-postprogram kolla att inställningarna är rätt.

Fråga:
Jag kan inte skicka eller ta emot e-post och heller inte surfa.
Svar:
Om du inte kan surfa eller kolla din e-post, kolla din internetanslutning är ok. Kontakta din bredbandsleverantör.

Fråga:
Det tar tid för e-post att komma fram OCH/ELLER en del mail verkar inte alls komma fram.
Svar:
Logga in på webbmailen (som administratör) och kolla att Graylisting är aktiverat, är det inte markerat ”Disable Graylisting” är det nog anledningen till lång leveranstid. Stäng av Graylisting genom att bocka i kryssrutan för ”Disable Graylisting” för hela domänen eller specifik användare. Stängs det av finns det risk man får mer spam!

Fråga:
När jag ska skicka/ta emot e-post med mitt e-postprogram får jag upp en ruta där jag kan ange lösenord för servern. Vad ska jag göra?
Svar:
Kontrollera att ”servern kräver autentisering” är ikryssat och att du har rätt användarnamn och lösenord. Som alternativ utgående server bör du kunna använda din bredbandsleverantör. Observera port 2500 ska användas för smtp (utgående mailserver) om du skickar med oss. Med SSL är porten 587.

Fråga:
Jag kan inte skicka mail men kan ta emot. Jag har er som inkommande- och utgåendemailserver (mail.smartemail.se).
Svar:
Öppna kommandoprompt i Windows (Kör –> skriv cmd och tryck på enter eller OK).
cmd
Skriv ”telnet mail.smartemail.se 2500”. Får du kontakt ligger felet någon annan stans och inte hos oss. Får du inte kontakt kan det bero på lokala datorn, eventuell brandvägg eller internetleverantören. Kolla dessa tre saker och återkom till oss via supporten (logga in i kontrollpanelen).